Třináctkrát proto

Název knihy: Třináctkrát proto
Autor knihy: Jay Asher
Originální název: Thirteen reasons why
Rok vydání originálu: 2007
Počet stran: 224
Nakladatelství: CooBoo




V dnešní době je seriál Thitteen reasons why stejně tak známý, jako je Game of thrones či Vikings. Znám spoustu lidí, kterým tento příběh zlomil srdce. Mně srdce zlomil hned několikrát. A když jsem si mohla přečíst knihu, neváhala jsem. Nechce se mi věřit tomu, že by se našel ještě  někdo, kdo by tento příběh neznal. A pokud přeci jen někdo takový je.. O čem vypráví tato kniha?
Hannah Baker, jedna z hlavních hrdinek naší knihy spáchá sebevraždu. Ještě předtím, než se zabije, natočí  13 kazet na kterých je vysvětleno,proč to udělala a kdo za to může a jak se cítila. Clay, další z hlavních hrdinů (a tak trošku ňouma) je z Hanniny smrti zdrcený snad ze všech nejvíce. Byl do (a ve skutečnosti stále je) Hannah zamilovaný a nedokáže pochopit proč se zabila. Proč mu nic neřekla. A proč ho nemilovala. Jednoho dne se na jeho prahu objeví krabice s kazetami. A celý příběh začíná..

Kniha je rozdělena do dvou částí - do první, ve které jsou Hanniny kazety a její vyprávění. A na druhou, ve které se Clay trápí poslechem těchto kazet a následky její smrti. Mně osobně dlouho trvalo, než jsem si na tento styl psaní zvykla. Celý děj je psán ich-formou, což je pro mne obrovská výhoda (při psaní er-formy mi trvá déle, než se začtu a nedokáži se do děje tak vžít). Děj jako takový je plynulý, věty jsou velmi jednoduché, často se v textu opakují slova a fráze.

Nejčastější otázkou všech je, jestli je kniha hodně podobná seriálu. Řekla bych, že ano. Ačkoliv to není stoprocentní (což je jedině dobře). Díky seriálu více pochopíte co a proč se Hannah honí hlavou.  Musím přiznat, že seriál je jeden z mých nejoblíbenějších. A ráda se k němu vracím. A už se neuvěřitelně těším na druhou řadu.

Teď přijdou, bohužel pro knihu, jen samá negativa. Hannah hází vinu pouze na ostatní, na svých kazetách je neuvěřitelně arogantní a vše podává ve stylu: " JDU SE ZABÍT, KOUKEJTE! A MŮŽETE ZA TO VY!". Problémy, kvůli kterým se Hannah zabila řeší každý teenager. Každý si projde malou či větší šikanou, zlomeným srdcem, špatným výběrem kamarádů..Podle mého to nejsou důvody k sebevraždě.
V příběhu bych ocenila více popisů Hanniných myšlenek a delší popisy věcí a situací, abychom  pochopili Hanninu zlomenou duši a srdce. Ona je podle mého taková ta DRAMA QUEEN, kterou má každá střední škola v každé zemi. A to mě vytáčelo. Mohla požádat o pomoc - rodinu, učitele, kamarády. Ale ona neudělala nic. Jen se povalovala ve své bublině a depresi a libovala si v tom. Mohla se zachránit. Mohla žít dál a mít se krásně.

Další obrovskou nevýhodou je obálka. Je to naprosto otřesná záležitost a musela jsem ji z knihy okamžitě sundat a knihu schovat do svého obalu.

Chyběla mi charakteristika ostatních postav, které byly pro příběh důležité. Kniha jako taková má výborný námět a téma. Dalo by se více rozvinout, varovat mladé před sebevraždou a jedním velkým špatným rozhodnutím. Bohužel je to velmi málo zpracované. A to je obrovská škoda.


Sečteno a podtrženo?
Kniha není ničím okouzlujícím a něčím, co bych někdy musela číst znova. Zklamala mě a já jsem upřímně ráda, že ji mám za sebou.


Komentáře

Oblíbené příspěvky